Kleding weetje

Geloof het of niet maar het is een weetje, geen wetenschappelijk onderzoek hoewel daar misschien niet altijd veel verschil in zit:-), dat één op de drie vrouwen een hekel heeft aan shoppen. Zij verafschuwen het  winkelen door de lange rijen, het niet kunnen vinden wat ze zoeken en de onbeleefde winkeliers.

Nou winkel ik meestal niet in het weekend dus die lange rijen vallen dan mee. In de winkel met onbeleefd personeel kom ik maar één  keer en dat niet kunnen vinden wat je zoekt, daar heb ik persoonlijk niet zoveel last van.

We hebben natuurlijk allemaal meer dan genoeg kleding. Bij menigeen van ons puilt het de kast(en) uit. De bijna 18.ooo modewinkels in ons land (5090 voor vrouwen, 1245 voor mannen, 5930 voor hem en haar, 1300 voor baby’s en kinderen 1015 voor ondergoed)  en de 3450 schoenenzaken verleiden ons maar krijgen daar wel steeds meer moeite mee. Op het nieuws hoor je dat veel zaken moeten sluiten en sommige winkelstraten bieden daarom een armoedige aanblik. Overal is veel van hetzelfde en het winkelend publiek heeft eigenlijk niets nodig, ondervindt de gevolgen van de crisis in zijn of haar portemonnee, en houdt dus de hand op de knip.

Als grootste vriend/verleider  van de winkels blijft er gelukkig nog de steeds veranderende mode. De jaarlijkse modetrend  helpt ons toch uit onze oude kleren, niet onze favoriete, en zorgt dat de kasten overvol raken of blijven. En wie bezwijkt er niet voor de fel gekleurde korte laarsjes of  idem leren jasjes. We gaan massaal overstag voor een twee jaar geleden bedachte mode. Het zit allang op ons netvlies (wetenschappelijk onderzoek) voor het in de winkel komt.

Er wordt zo goed over nagedacht dat zelfs degene die denkt zich dwars tegen alles in te kleden,  helaas moet ontdekken dat het een kwestie van tijd is of zijn of haar extravagante outfit komt in de mode. De oudjes onder de lezers weten dan ook nog eens dat het een kwestie van tijd is of een modetrend herhaalt zich. Bewaren is dan het devies.

Ik heb altijd wel bewondering voor de leerlingen op mijn vmbo die zich anders kleedden dan de rest en/of de mode. Daar is  moed voor nodig. Je moet de blikken en eventuele opmerkingen van medeleerlingen kunnen weerstaan. Het is altijd maar een enkeling die dat kan. Onder volwassenen is dat niet anders toch? Mijn broekspijpen zijn echt niet meer wijd en pas heb ik nog broekrokken en jurken weggedaan die volgens mijn meiden al lang niet meer konden.

Je bent hopelijk niet wat je draagt alhoewel een psycholoog daar vast anders over denkt. Ik ga zaterdag voor het eerst in lange tijd winkelen. Of ik de korte gekleurde laarsjes kan weerstaan? Misschien wel maar dan is er een herkansing in de opruiming.

Published in: on 2 oktober 2012 at 3:38 pm  Geef een reactie  
Tags: , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://judywagenaar.wordpress.com/2012/10/02/kleding-weetje/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Plaats een reactie